Sunday, March 11, 2018

Податки (PITи)

Нещодавно здав вже четверту на данний момент податкову звітність в Польщі, і зрозумів, що кожного року робив це по-іншому :)

Приїхав я в кінці 2014 року, і за той місяць з половиною, по ідеї не повинен був здавати звітність, але рідна фірма вирішила зробити це за всіх без винятку працівників. Вибір, насправді, був - або здавати звітність, і заповнювати за себе самому відповідальні документи на незнайомій (польській) мові, або згодитися щоб фірма автоматично зробила це за тебе. Опції відмовитися і не подавати звіту я не пам'ятаю. Так я отримав на руки свою форму PIT-40, а фірма подала за мене PIT-37.

В 2015-ому до мене переїхала сім'я - дружина із сином, і я вирішив подавати звітність за нас разом. Дружина не працювала, це давало послаблення в податках: межа приблизно в 85 тисяч злотих доходу таким чином подвоюється, і податки залишають на рівні 18% а не 32% для тої суми що нижче 85 тисяч злотих. (Ту границю в 85 тисяч доволі легко перейти айтішникам, треба заробляти трошки більше 7 тисяч злотих до податків щомісяця). Крім того, за час офіційного проживання сина я отримав приблизно по сотні за кожен місяць, коли він офіційно був зареєстрований в Польщі. Сам декларацію я скласти не міг, до того ж мав дике питання: оскільки я плачу податки за послабеною схемою 50% PIT для креативних працівників, то чи залишиться це при схемі, коли я подаю звітність разом із своєю дружиною? Питання складне, скоріше всього, не залишилося, бо влаштований рідною фірмою порадник просто вбив дані з отриманої декларації PIT-11 від тої ж рідної фірми, додав дані дружини і сина, і сума була менше очікуваної. Далі я заплатив щось там трохи менше сотні злотих за його послуги, отримав електронною поштою підготовлений звіт PIT-37, і відвіз його у податкову, до якої належав по місцю проживання.
Можна було вислати, але я не довірився системі, яка могла би дати збій, а мені потім потрібно було доводити вчасну подачу звіту...
Пам'ятаю свої враження від здачі: показова скромність будівлі (на рівні тих старих утилітарних радянських торгових центрів, які потім були зовні прикрашені першою рекламою періоду дикого капіталізму у жахливому стилі...) і швидкість роботи (я стояв у черзі до 10 хвилин, а звітність прийняли у вікні за секунд 15 - перевірили лише співпадіння обох поданих екземплярів звітів, один забрали, а на іншому поставили печатку з датою).
Подався я у квітні, а вже в кінці червня отримав повернення переплаченого податку.
І це теж вразило.
Але без проблем не обійшлося: я вирішив використати можливість скерувати вже оплачений 1% на користь благодійної організації (насправді сума там доволі мізерна, бо це 1% якогось окремого податку а не всіх відрахувань). В результаті організація та не проходила в системі, бо мала проблеми із звітністю. Не підійшла також друга подана на місці, і я відмовився від тої опції. Повідомили мене про питання листом, я його не дочитався і вирішив що мене будуть перевіряти і в чомусь підозрювати. Все влаштувалося особистим теж швидким візитом в кабінет в податковій. Розмова пройшла спокійно, я скреслив, підписався, і на цьому було по суті все. Пані лише здивувалася чому б мені не подзвонити (а я навіть зібрати потрібні слова тоді не міг пояснити чому саме...).
Потрачена майже сотня злотих була інвестицією: я отримав зразок звіту PIT-37, і більш-менш пристойну кореляцію із документами від працедавця.

За 2016-ий рік я звіт складав майже сам. Було багато людей і акцій, де допомагали безкоштовно самому заповнити власний звіт, але я використав програму e-pity(інсталював, не ризикнув через сайт, тоді було багато скарг на її зависання і незрозумілі помилки), де на основі двох PIT-11 (від старої і нової рідної фірми) склав декларацію за сім'ю. При цьому користався інструкцією.Теж подав аж в останньому місяці подачі як і попереднього року, бо чекав безкоштовної перевірки, і знову сам відвозив складену декларацію PIT-37 в податкову. Теж п'ять хвилин на всю подачу.
Перевірка виявилася не зайвою: зауваження програми e-pity потрібно було взяти до уваги, і відмітити для кожного введеного PIT-11 що це робота на одному місці, без сумісництва.
1% подарунок доброчинцям цього разу пройшов без збоїв.
Гроші теж повернули десь посеред літа.

Звіт за 2017-ий рік вийшов ще простіше: я ввів отримані PIT-11 від нової старої рідної і нової нової рідної фірм в той же поінстальованій новій версії e-pity, і відіслав через інтернет. При чому пароль для надсилання: (сумма декларованого доходу за минулий рік) e-pity витягнули з системи самі. Зрозуміло: я ж вводив декларацію на тому ж комп'ютері і тій же операційній системі. Я зазначив куди надсилати підтвердження і введену форму, і менше ніж за півгодини в мене все було в поштовій скринці: декларація PIT-37 разом із сторінкою даних про здачу. Все взагалі було доволі швидко: 12 хвилин на ввід даних (e-pity запям'ятали дані про мою сім'ю) і декілька підходів зрозуміти чому знову зауваження (виявилося, останній працедавець справедливо рахував податки для мене як мешканця іншого міста, який доїзджає на роботу, а я про це не вказав).
Ось минуло декілька тижнів, і судячи із тишини в поштовій скрині, все більш-менш добре.

Направді, потримати в руках власну річну податкову декларацію доволі тверезить, і допомагає реальніше дивитися на життя.
Глянеш, а в районі 25-30% в тебе забрали, при чому що куди пішло, і ось стільки тобі повернуть - на діти і дружину, яка не працює.
Але те, що все необхідне можна доволі швидко зробити, якщо маєш набиту руку, - і не як звик в Україні: без диких черг, написаних від руки звітів, в яких звичайно щось пропустиш або наплутаєш...
Напевно, так і має бути.

No comments:

Post a Comment