Thursday, February 9, 2017

Люблін

Майже рік тому, ще до весняного потепління, зробили сімейну поїздку на вихідні в Люблін.
Могли ще трохи почекати (хоча б кращої погоди), але сімейний побут і кругооберт життя трохи затягнув і почав навівати нудьгу, тому особливо не задумувалися ні над часом, ні над планом.
Ідея була розвіятися в іншій обстановці, і при цьому не задумуватися над тим що приготувати на сімейні сніданки\обіди\вечері, нагулятися.
Останнім часом Краків як місце проживання своїм смогом і якістю води викликає все більше сумнівів для розрахунку залишитися в ньому на постійно - купити квартиру, чи дім.
Захотілося порівняти з тим, чого ще не бачили.
Бачили до того Гданськ і Варшаву, а я ще - Вроцлав. До всіх міст є претензії: Варшава завелика, Вроцлав якийсь бруднуватий, в Гданську вітряно і доволі грубуваті люди (можливо, тільки в регіонах).
В Любліні мало роботи для програмістів. Регіон, судячи з останніх даних, один із найбідніших в Польщі (половина працюючих людей отримують менше 3 000 злотих проти 4 000 для Малопольщі - а в Кракові по ідеї ще більше, не кажучи вже про Варшаву).
Це мав бути такий собі погляд на звичайну Польщу - щоб не надто перебирати, сидячи у Кракові.

Дружина моя вже була неодноразово в цьому місті по роботі, я ж тільки чув його назву (з курсу історії про Польсько-Литовську унію), і навіть не знав, що розташовано воно доволі близько до українського кордону (особливо відносно Кракова).
Оскільки машини у нас немає, то вибір транспорту полягав між автобусом і поїздом.
Чесно кажучи, особливого вибору не було: автобус наш неспокійний син довго не терпить.
Прямі поїзди з Кракова до Любліна ходять або рано-вранці, або ввечері.
Зупинилися на варіанті з виїздом ввечері у п'ятницю, і поверненням назад в неділю.

Вид на Люблінський замок з боку центра
Поселилися в готелі, на сніданках в якому чули рідну українську мову. Українців, я так зрозумів, там багато. Є навіть написи українською мовою, і пам'ятники.

Пам'ятний знак про Голодомор 1932-33,
написи українською і польскою
Загалом очікувань особливих у мене не було - просто провітритися.
Тому ми просто гуляли по центру, заходили в кафе-ресторани, коли стомлювалися або хотіли їсти. Тим більше, що ціни по відношенню до краківських на третину або четверть менші. Обід на двох дорослих з дитиною в ірланському пабі в самісінькому центрі обійшовся трохи більше 100 злотих.
А з одного кафе наш син вперто не хотів виходити, бо йому сподобалися іграшки в ньому.

Поїздки від вокзалу до готеля, і кудись під спальний район (в пошуках місцевого офіса Датаарт) на таксі викликав враження, що окрім центра дивитися туристові в місті ні на що.
Декілька разів бачили маленькі торгові центри із купою вивісок і реклам, які нагадали старі радянські. Це трохи здивувало - в Кракові від такого я уже відвик.
В принципі, якість будинків (ззовні) особливих нарікань не викликала.
Спокійно можу себе уявити жителем Любліна, і думаю, що квартиру ми б там змогли б купити раніше.
Але що далі? Зійшлися на тому, що після того, як побували б у всіх закладах центра, то прийшлося би їздити і інші міста, або навіть країни.
Крім того, я зрозумів, що переніс автоматично враження від Кракова і Варшави на всю Польшу в питанні устрою - ремонту доріг, громадського транспорта і пам'яток.
Люблін теж має свою довгу і цікаву історію, там бувають туристи, але грошей у нього менше, ніж у Кракова або тим більше Варшави.
Тому, наприклад, в центрі деякі старі будівлі просто не засклені, а прикриті штучними гардинами, що справляє гнітюче враження.

Фотообої як вікна перед руїнами
Автобуси і тролейбуси їздять, квитки, здається, дешевші краківських, сервіс Jakdojade чітко допомагав з маршрутами і розкладом.
Але помітний був нижчий рівень якості та сервісу міста з пережитками минулої влади.

Взагалі кажучи, було досить корисно побачити іншу Польщу, не в Кракові або Варшаві з акуратним і новим транспортом. А більш реальну, коли грошей від туристів або євросоюза не так багато, відповідно зарплати менші, інфраструктура трохи зужита.
Трохи тверезить.

Цікавим для нас був лише центр.
Хоча, на жаль, якось так склалося, що на вежу самого Ліюблінського замку ми не вийшли, хоч і зайшли в сам замок. Сумно, але замок кожна влада використовувала як в'язницю і катівню - і фашисти, і радянські, і польські комуністи.

Мене особисто найбільше вразили дві речі: пам'ятник Пілсудському і меморіальні дошки в костелі домініканців.
Одразу видно - вождь народу
Не те, щоб я був вражений ним як мистецьким твором, - тим більше, що в таких питаннях в мене ні досвіду, ні освіти, ні смаку.
Але от написи: з лівого боку - „KAZDY OBYWATEL POWINIEN

SWEJ PRZESZLOSCI
NIE JEST GODZIEN
SZACUNKU TERAZNIEJSZOSCI
ANI PRAWA DO PRZYSZLOSCI”

У вільному перекладі - "Кожний громадянин повинний шанобливо для краю працювати з самого почуття обов'язку без огляду на привілеї і нагороди" і "Хто не шанує і не цінує свого минулого, той не достойний поваги теперішнього і права на майбутнє".
І місце розташування "правильне" - центральна площа, в прямій видимості скромний пам'ятний знак про Любліньску унію:

Підійти ближче було незручно

Домініканський храм затиснутий оточуючими будівлями, потребує ремонту.
Всередині доволі звичайний костьол, але пару речей кинулися в очі - картина про козаків

Внизу текст про 1629 рік, і як церковними ходами викликали комету,
яка налякала козаків Хмельницького і ті відступили від міста
і проста дошка від батьків замордованих гімназистів за боротьбу за незалежність Польщі, яку рука не піднялася сфотографувати.
Загалом, Люблін певною мірою сподобався, і я не шкодую за потраченим часом.
Враження в мене залишилися приємні, але я не знаю для чого б я хотів туди повернутися ще раз.
І більше, ніж два дні, такому звичайному туристу як я, робити там нІчого.