Tuesday, March 8, 2016

Медицина в Польщі

Коли я їхав до Польщі, то розумів, що багато речей будуть відрізнятися хоча би на рівні відчуттів: щось буде не так.
Наприклад, солодощі.
Я солодкоїжка, тому часто купую цукорки, або хоча би шоколадку.
Трохи не звично, але смак солощів відрізняється від українських.
Вони не кращі і не гірші, бо про якість я не можу сказати.
Вони інші.
І за рік перебування в Польщі я вже до них звик, і українські з передач мені вже не так смакують.
Ну, але це дрібниця.
З відкритими питаннями по солодощам можна і жити, і справитися (мій колега, наприклад, отримував передачі з ящиками цукерок з України; хоча тепер цілком задовільняється "Мілкою").

Значно гірша ситуація, коли замінити, отримати передачу або потерпіти тяжко.
Я маю на увазі медицину.
Так, я знаю людей, які їздять до "своїх" лікарів додому.
Але це не завжди можливо - у випадку, наприклад, гострого болю.
Крім того - дорога, зусилля, матеріальні трати (автобусом із поверненням це 150-200 злотих, поїздом від 300 - це до Львова)...

Тому найоптимальніше, звичайно, пристосуватися до місцевих можливостей.
Тим більше, що медичне страхування (ZUS) - це обов'язкова умова отримання виду на проживання для іноземців.
Мені додатково повезло - працедавець забезпечує також приватним страхуванням, хоча і з доплатою (символічною для мене, і відносно відчутною хоча й підйомною для сімейного бюджету для дружини і сина).
І це приватне доволі придатне, оскільки дозволяє відчутно допомогти на фоні місцевої загальнодоступної медицини.

Якщо коротко, то на даному етапі, з власного досвіду, я бачу дві проблеми із медициною від NFZ - тобто тої, що для всіх:
1) косність системи із слабо мотивованим персоналом;
2) економія, обмеженість послуг і росзлабленність.

Звичайно, висновки ці можуть бути поспішні, але вони основані на "відкриттях", волею долі зроблених під час мого  річного досвіду.

Отже, сюрприз номер раз: швидка допомога тут приїде лише у питанні смертельної небезпеки.
І це не стосується випадку високої температури у дитини (39 чи 40, неважливо).
Хоча загалом до дітей тут ставляться дуже добре, це навіть на переходах видно.

Сюрприз номер два: для того, щоб скористатися з оплаченого від зарплати загального медицинського обслуговування, вас попросять надати номер вашої реєстрації PESEL, а номери ці починаючи з цього року не видаються людям на тимчасовій реєстрації в загальному порядку.
Так, за останні місяці зо три знайшовся спосіб дорослій людині отримати цей номер (моя дружина отримала), але для дітей поки такого способу немає.
Це через те, що спосіб полягає у заяві про бажання скористатися спеціальною службою ePUAP для віддаленого користування державними сервісами (реєстрація авто тощо).
Поясню чому цей номер важливий - його обов'язково спитають в поліклініці NFZ, оскільки по ньому людей перевіряють на право користуватися загальною медициною.
По ньому ж поліклініки отимують відшкодування від отримувача страхових оплат - ZUS.
Нещодавно для групи моїх колег одна з поліклінік відмовила у обслуговуванні через відмову від ZUS оплатити їх послуги.
Таким чином, складається парадоксальна ситуація, коли гроші з людей беруть (і немалі, для мене це 7-8% річного доходу судячи з листків від працедавця), а послугами вони не можуть скористатися.
Так, це не смертельно, можна спробувати перейти в іншу поліклініку, скористатися з платної...

Але я хочу наголосити, що випадки такі не одиничні, і їх би не було, якби ті номери песель або видавали, або провели інструктаж серед співробітників таким чином, щоб поява в реєстратурі людини без того номеру не викликала стан близький до здивованої паніки (зараз можна також користуватися номерами паспортів).
Тобто, вісниками змін були ми, а не державні установи, які їх зробили нещодавно.

Короткотривалим спасінням є користання послугами цілодобових чергових клінік - хоча й там треба номер песеля.
Конкретно моїй сім'ї допомагає те, що той номер я встиг зробити, і застраховані ми під моїм номером.
Але і там потрібно папір про наявність страхування - ZUS ZCNA.
По песелю його звіряють із записами "в системі", і питання з правом користуватися медицинськими послугами закривається.
Крім того, хоч ні разу нас не запитали, ми возимо із собою мої виписки з щомісячних зарплат ZUS RMUA - щоб посвідчити наявність оплат загального медицинського страхування за останній період.
Але так не зробиш, наприклад, щеплення, і поліклініки потрібні...

І це ще не все - якщо із квест із реєстратурою пройдено, залищаються проблеми, із якими знайомі самі тутешні жителі: черги до лікарів. І чим серйозніший спеціаліст, тим складніше скористатися його послугами - його розклад розплановано наперед, можливо, навіть на місяці.
Його не побачиш в цілодобових поліклініках.
Оцевидне рішення скористатися замість того з платних послуг може не завжди спрацювати - ситуація із чергами там повторюється.
Я, наприклад, до стоматолога записуюсь за два тижні наперед, і це приватна клініка, за яку я плачу сам.
По приватній страховці, хоч і потенційно безплатно, але може прозвучати пропозиція робити по одній пломбі в місяць...
З іншого боку, виявилося швидше оформити приватну страховку (дочекатися першого числа) і скористатися послугами певних лікарів приватної клініки, ніж сходити до потрібного лікаря просто "із двору".

Кажуть знайомі поляки, є хінт для проходження квесту: надзвонювати щодня в надії, що хтось відмовився від своєї черги.
А після "потряпляння в систему" вже легше - тебе лікуюють, чекати не так важко і більш передбачувано.

Загалом, коли квести пройдено, все вже не так страшно, і навіть позитивніше, ніж те, що я бачив у Львові - чистіше, професійніше, обладнання поновіше, є безплатні ліки и послуги.
Напевно, коли ми вирішимо питання номерів песель остаточно, звикнемо, мені ця система може буде здаватися зручною.
Але зараз скоріше все це доволі прикро спостерігати.

No comments:

Post a Comment